
Programmas aktualitāte
Apzinātība ir vispārēji atzīta kā centrālais instruments garīgās veselības un sociāli emocionālo prasmju pilnveidē. Sociāli emocionālās mācīšanās novērtēšanas modelī kā vērtējamās prasmes tiek nosauktas: saprast sevi, pārvaldīt sevi, saprast citus, attiecību prasmes un atbildīga lēmumu pieņemšana. (Learning to Be, 2021) Taču vai mēs esam bērniem kādreiz mācījuši, kā tādiem kļūt? Kā būt uzmanīgiem, vērīgiem un pacietīgiem, kad apkārtējā pasaule kļūst arvien ātrāka, skaļāka, nepacietīgāka? Vai esam iedevuši kādus instrumentus, kas ļautu labāk koncentrēties un saglabāt mieru un spēju neapjukt un saglabāt fokusu stresā un satraukumos?
Apzinātības nodarbībās caur spēlēm un aizraujošiem vingrinājumiem kopā ar bērniem dodamies klusumā, aicinot būt apzinātiem, redzēt, pamanīt, sajust, būt pilnībā klātesošiem.
Šajās nodarbībās pēc aprobētas metodikas bērni pieredz īpaši vecumposmam piemērotas nodarbības un sarunas par viņu ikdienas izaicinājumiem kā arī apgūst atbalstošas apzinātības prakses. Nodarbībās integrēti vingrinājumi no "Apzinātības spēļu kartītēm".
Programmas mērķi un uzdevumi
Programmas mērķis ir sniegt bērniem un skolotājam iespēju uz mirkli apstāties un sajust sevi. Caur praktiskiem vingrinājumiem un vecumam atbilstošām spēlēm kopā atklāsim un attīstīsim apzinātību. Mācīsimies fokusēties, pārvaldīt emocijas, nomierināties un pārvarēt stresu. Izpētot savas ķermeņa sajūtas un domas, veidosim dziļāku savienojumu ar sevi. Programmā iekļautas vairākas sirdsapzinātības nodarbības, kurās kopā kultivēsim rūpes, laipnību, pateicību un dāsnumu – īpašības, kas veicina lielāku empātiju, līdzsvaru un laimi.
Saturs un tēmas
- Ievads. Apzināts ķermenis un klausīšanās
- Elpas apzināšanās. Sava enkura meklēšana
- Sirds apzinātība. Labo domu sūtīšana
- Apzināta elpa, noturēšanas pie enkura
- Ķermeņa apzinātība
- Domu apzinātība
- Sirds apzinātība. Pateicība - ieraudzīt labo savā dzīvē
- Emocijas un telpas veidošana starp emocijām un reakciju
- Lēna apzināta kustība
- Apzināta ēšana
Ieguvumi
Bērni apgūs vērtīgas prasmes, kas palīdzēs viņiem uzlabot savu emocionālo labsajūtu. Mēs kopā mācīsimies:
- Vadīt uzmanību un koncentrēties: Uzlabosim spēju fokusēties uz izvēlēto darbību.
- Pārvaldīt stresu: Apgūsim elpošanas tehnikas un relaksācijas vingrinājumus.
- Atpazīt un nosaukt emocijas: Veidosim emocionālo inteliģenci.
- Praktizēt apzinātību ikdienas aktivitātēs: Ēdīsim, kustēsimies un klausīsimies apzināti.
- Attīstīt pozitīvu domāšanu: Mācīsimies atpazīt un pārvaldīt negatīvas domas.
- Praktizēt līdzjūtību un pateicību: Veicināsim emocionālo siltumu un savienojumu ar citiem.
Īstenošana
Programma piemērota: 1. - 5. klasei.
Vieta: klasē, saskaņā ar klases audzinātāju 2 reizes mēnesī klases stundas laikā. Mācību klasē kopā ar audzinātāju, lai starplaikos varētu vingrinājumus iekļaut ikdienā;
Nodarbību skaits: 10 nodarbību cikls.
Atgriezeniskā saite: vizuālā dienasgrāmata – "Apzinātības žurnāls", kas ir refleksiju pieredzes apkopojums, darba lapu kolekcija.
Nodrošinājums: ar nepieciešamajiem materiāliem, tajā skaitā radošajiem materiāliem, žurnāliem un citām lietām, nodrošina Klusuma skola.
Nodarbību izmaksas: darbs ar visu klasi - 120,00 EUR par vienu nodarbību.

Rīgas V.Zālīša sākumskolas 3. klases audzinātāja
Mūsdienu strauji mainīgajā, impulsiem piepildītajā ikdienā ir ļoti viegli aizmirsties. Klusuma skolas programma dod lieliskus rīkus, kā palīdzēt sev apstāties un paskatīties uz pasauli caur savām maņām un sajūtām. Pieredze programmā sniedz iespēju ne tikai ieklausīties sevī pašā, bet pasaulē kopumā. Šīs paaudzes bērni ir auguši ļoti sarežģītos apstākļos, kuros ir tik daudz kairinājumu, trauksmes, steigas un izaicinājumu, tieši tāpēc Klusuma skolas programma var palīdzēt pamanīt dažādas bērnu vajadzības, kuras ikdienas darbā skolā būtu grūti ieraudzīt. Vingrinājumi, spēles un metodes, kuras piedāvā šī programma ir viegli integrējamas ikdienas darbā, tās neprasa ne daudz pūļu ne laika. Izmantojot iegūtās prasmes man kā skolotājai ir iespēja palīdzēt, taču pats galvenais - bērniem pašiem ir iespēja sev palīdzēt!
Rīgas 49. vidusskolas 8. klases audzinātāja
Miers, miers, miers. Šīs nodarbības mūsu trauksmainajā ikdienā ienesa ārpasaulīgu mieru un harmoniju. Tas bija ceļš, kuru novēlu ikvienam piedzīvot. Tas radīja prieku. Šķiet, dvēsele gavilēja, izbaudot piedzīvoto!
Domāju, ka šo programmu vajadzētu popularizēt, lai zina skolotāji, ka ir iespēja arī ko šādu apgūt. Iespējams, ir jādodas vēl plašāk: izglītības ministrijas virzienā, jo esmu pārliecināta, ka tas ir nepieciešams ikvienam skolēnam un jo ātrāk, jo labāk!
Baložu vidusskola, 2. klases audzinātāja
Sirsnīgs paldies par noderīgajām nodarbībām! Domāju, ka šādas klusuma stundas būtu jāievieš ikdienā katrā klasē, jo mūsdienu trauksmainajā pasaulē un informācijas pārbagātībā skolēniem ir grūti noturēt uzmanību, regulēt savas emocijas un būt empātiskiem.
Pļavniekkalna sākumskola 4. klases audzinātāja
Šīs nodarbības ir patīkama atelpas un miera sala steidzīgajā skolas ikdienas ritmā. Uzskatu, ka stresainajā, ,,multitasking,, vidē, apzinātības nodarbībām būtu jābūt skolas programmās un pieejamām ikvienam skolas bērnam.
Man kā klases audzinātājai šīs nodarbības ir kā instruments un iedvesma meklēt un pārrunāt, kopā ar audzēkņiem, kā labāk justies savā ķermenī, būt mierīgam un fokusētam. Domāju, ka klases audzinātājam ir svētīgi piedalīties nodarbībās, kā vērotājam, tas palīdz iepazīt skolēnus no citas šķautnes, izprast grūtības, ar kurām bērns ikdienā sastopas. Nodarbības noteikti pilnveido audzināšanas darba procesu, un papildina to klases audzinātāja svarīgo darba daļu, ko saucam par labbūtības veicināšanu.
Apzinātības skolotāji
Nodarbības vada sertificēti "Klusuma skolas" apzinātības skolotāji.